Wednesday, August 27, 2008

Cuti Masak...

Aisey..lama tul tak update...

me dah cuti masak sebenarnya... ada masalah sikit... so akan start masak semula lepas Raya...

aik..apasal lama sangat eh..? Sebab time posa En. Amin suka mencuba segala masakan yang dijual di pasar Ramadhan.. so dia confius nak soh me masak apa.... kang penat aja me masak..dia teringin nak makan benda lain.. so last2 membazir...

So dalam bulan posa ni maybe me akan buat kuih-muih aja kut... agar2 ker..apa ke..so tunggu aja la yek...

Salam Ramadhan...

Thursday, August 14, 2008

Ayam Goreng Kunyit...

Semalam me tanya Bibik macam mana nak masak Ayam Goreng Kunyit.....rupanya sempoi aja... so apalagi malam tadi.....Ayam Goreng Kunyit satu!!! Thanks yer Bik... nanti akak mintak resepi lain pulak....

Bahan2nya:
  • Ayam ----> dipotong kecik
  • Bawang besar --> potong bulat
  • Cili merah + cili padi --> dipotong
  • Kunyit hidup
  • Garam
  • Bawang putih --> diketuk
  • Kacang panjang (me guna kobis bunga)
Cara2nya pulak:
  • Ayam diperapkan sebentar dengan kunyit hidup and garam
  • Goreng ayam hingga garing dan ketepikan
  • Tumis bawang putih hingga naik bau
  • Masukkan kunyit hidup sedikit dan semua bahan di atas kecuali ayam yang dah digoreng
  • Masukkan sedikit air (untuk sesapa nak ala-ala basah sikit)
  • Bila sayur dah empuk, masukkan ayam
  • Rasa garamnya
  • Tutup api
Sempoi aja kan..?

Alhamdulillah dah post yang ke 30 ... kira cukupla resepi untuk sebulan kan..?

Wednesday, August 13, 2008

Ayam Goreng Berempah...

Bila dah masak Jangan Bening Kubis..kena la makan dengan makanan bergoreng..so Ayam Goreng Berempah la jawabnya:
  • Tumbuk halus kunyit hidup + garam+ ketumbar + jintan manis
  • Perap ayam dengan bahan2 yang ditumbuk seketika
  • Panaskan minyak
  • Goreng seperti biasa
Sedap dicicah dengan sambal kicap dan makan bersama nasi panas...

Jangan Bening Kubis...

Jangan yang dimaksudkan tu bukan NO.. tapi itu bahasa jawa untuk sayur (menurut kata En. Amin la...). Seumur hidup me selalunya bila memasak sayur kena tumis dulu..(walaupun sayurnya berkuah) tapi bila dah masuk keluarga keturunan Jawa Pure (me pun Jawa gak..tapi mixed..bukan 100% Jawa).. sedikit sebanyak..terpaksala ikut gak cara nak memasak... tapi masakan bening ni very sempoi...so layaaaaaaaaan..

Bahan2nya:
  • Jangan kubis
  • Cili merah
  • Udang kering + Bawang Merah + Bawang Putih ---> ditumbuk
  • Garam
  • Air
Cara2nya:

Masukkan semua bahan tumbuk dahulu dengan air dalam periuk. Bila dah mendidih, masukkan jangan kubis dan cili merah. Kacau dan rasa garamnya. Tutup api. Makan..

Sempoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....

Tuesday, August 12, 2008

Sotong Masak Itam...

Balik dari kenduri kawen Arief...terus bukak peti ais...tengok ada sotong... terus terpikir Sotong Masak Itam... bendanya pun tak pedas, Alya pun boleh makan.... dan Alhamdulillah beria2 budak kecik tu makan...*Mama masak sedap yer sayang..?*ekekeke...sendiri perasan....

Bahan2nya:
  • Sotong yang dah dibersihkan. Tinggalkan seekor sotong bersama dakwatnya ---> untuk dapatkan warna hitam
  • Cili hijau dipotong dua
  • Bawang merah + bawang putih + halia ---> bahan tumis
  • Asam keping
  • Lada hitam
  • Daun limau purut
  • Bawang besar potong bulat
Cara2nya:
  • Tumis bahan tumis until naik bau
  • Masukkan semua bahan2 di atas kecuali daun limau purut
  • Rasa garamnya
  • Bila sotong dah empuk..masukkan daun limau purut
  • Tutup api

Sempoi kan..?

Puding Sagu Gula Melaka...

Actually dah lama nak buat puding ni..semenjak jumpa dalam rumah Kak Ummi aritu... so sabtu lepas me rajin2kan diri buat...

Bahan2 Puding :
  • Daun pandan di blend and tapis --> ambil airnya
  • Santan
  • Garam
  • Gula
  • Sagu

Cara2nya:

Masak kesemua bahan tersebut di atas. Bila dah jernih biji sagunya... angkat and lalukan bawah air untuk buang kanjinya. Masukkan dalam bekas. Masukkan dalam peti sejuk.

Kuahnya: air gula melaka & susu cair...

Sambal Belacan...

Sambal belacan ni makan ngan Ayam Pongteh... sempoi aja nak buat:

Cili merah + gula + belacan yang dah dibakar ---> ditumbuk
Perahkan limau ...